Meer uit je drukwerk halen? Maak het interactief

Meer uit je drukwerk halen? Maak het interactief

Drukwerk is al waardevol, maar je kunt er nog meer uithalen. Hoe je dat kunt doen? Door je drukwerk interactief te maken. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. In deze blog lichten we er twee uit. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder.

Wat is interactief drukwerk?

Interactief drukwerk is drukwerk waarbij smartphones benodigd zijn om extra informatie te verkrijgen over iets wat is uitgelicht in jouw drukwerk. Denk hierbij aan flyers met een QR-code die meer informatie geeft over het product wat onder de aandacht wordt gebracht, maar je kunt ook denken aan het scannen van een foto in een bedrijfsbrochure, waarbij je direct wordt doorverwezen naar een filmpje over het bedrijf. Interactief drukwerk slaat een brug tussen offline en online.

Waarom interactief drukwerk?

Wanneer je kiest voor geprinte media heb je vaak maar een beperkte ruimte om iets te vertellen en te laten zien. Je wilt de aandacht vangen en daarom moet het direct aanspreken. Een flyer met te veel tekst nodigt bijvoorbeeld absoluut niet uit om gelezen te worden. Je moet dus goed overwegen wat je wel en wat je niet wilt vertellen. Dat kan knap lastig zijn, want wat voor de één juist wel interessant is voor de ander misschien juist weer overbodige informatie. Wanneer je drukwerk interactief maakt, stel je alle informatie beschikbaar, maar laat je de keuze of deze informatie wel of niet gepresenteerd wordt aan jouw potentiële klant. Daarnaast verklein je met interactief drukwerk ook het aantal stappen wat benodigd is om tot een conversie te komen. Denk aan een poster voor een festival waarbij je, door een QR-code te scannen, direct wordt doorverwezen naar de pagina waarop je tickets kunt kopen. Doordat je het doen van een aankoop direct beschikbaar maakt vergroot je ook de kans op impulsaankopen.

Hoe kun je drukwerk interactief maken?

Er zijn verschillende manieren waarop je drukwerk interactief kunt maken. We lichten er twee uit die regelmatig worden gebruikt: QR-code en Augmented Reality. Je voegt met beide letterlijk en figuurlijk een extra dimensie toe aan jouw drukwerk.

Werken met QR-codes

Met een QR-code kun je op een hele eenvoudige manier doorverwijzen naar een webadres. Wanneer je een foto maakt van de QR-code, wordt deze code direct omgezet in tekst of een webadres, waar je direct naar doorgestuurd wordt. Je kunt een QR-code heel eenvoudig genereren en in je drukwerk opnemen. Hoe je dit kunt doen vertellen we je in een aparte blog. Om het maximale uit drukwerk met QR-codes te halen, is het natuurlijk wel van belang dat je doorverwijst naar een website of webshop die mobielvriendelijk is, anders heeft een doorverwijzing geen zin.

Werken met Augmented Reality

Augment Reality gaat nog een stukje verder dan de QR-code. Waar bij een QR-code sprake is van een 2-dimensionale doorverwijzing, doe je hier met Augmented Reality nog een schepje bovenop. Hiermee kun je namelijk, wanneer je met je smartphone inzoomt op drukwerk, bewegende beelden laten verschijnen. Denk hierbij aan filmpjes en fotorapportages. Je laat hiermee jouw drukwerk echt tot leven komen. Hoewel Augmented Reality misschien vooral heel vermakelijk klinkt, is het wel degelijk een sterke marketingtool. Je houdt de aandacht langer vast, waardoor hetgeen wat men ziet/leest beter in het geheugen wordt opgeslagen. Wil je gebruik maken van Augmented Reality in jouw drukwerk? Je kunt hier tegenwoordig prima zelf mee aan de slag door gebruik te maken van een no-code AR creator. 

Vragen of onduidelijkheden?

Heb je na het lezen van bovenstaande vragen of zijn er onduidelijkheden? Laat het ons weten door contact met ons op te nemen. We zitten klaar om je verder te helpen. Bel, mail, chat of WhatsApp met ons.

31 mei 2022
Vond je dit bericht leuk?
0
Bezig met laden...